Marka osobista – definicja, jak ją zbudować i dlaczego warto to zrobić w biznesie

Wizytówka w dłoni

Codziennie korzystasz z Internetu, aby dowiedzieć się czegoś, tak samo jak każdy może skorzystać z Internetu, aby dowiedzieć się wszystkiego o Tobie. Z jednej strony brzmi to świetnie. Ale tak jest, dopóki nie zdasz sobie sprawy, że brak kontroli nad treściami, które są z Tobą powiązane, może stać się czynnikiem negatywnym, jeśli chcesz zrobić karierę lub zbudować swoją markę osobistą.

Marka osobista: definicja

Marka osobista nie jest tym, co mówisz o sobie. Chodzi o to, co i jak myślą o tobie inni. Należy założyć i promować markę osobistą, aby stworzyć silną więź między sobą, swoją firmą, swoimi działaniami. Jeśli zagłębić się w filozofię i dobre przesłania, to chodzi raczej o misję, wartości, cele i piękną przyszłość.

Budowanie marki osobistej polega na tym, jak jesteś postrzegany przez innych

Budowanie marki osobistej powinno zainteresować Cię nie tylko wtedy, gdy zostałeś przedsiębiorcą, freelancerem lub zajmujesz kierownicze stanowisko w firmie. Niezależnie od preferowanego modelu pracy czy zajmowanego stanowiska kierowniczego, budowanie i zarządzanie marką osobistą może mieć ogromny wpływ na to, jak jesteś postrzegany przez innych.

Jest to sposób na promowanie swojego profesjonalizmu, osobowości i umiejętności. Sposób kontrolowania swojej reputacji zawodowej. Ważne jest, abyś poznał swoje osobiste DNA. Nie należy robić pewnych rzeczy, bo tak robi szef, Steve Jobs czy Brad Pitt. Trzeba znać swoją osobowość, stworzyć markę osobistą i pozostać jej wiernym.

Na pierwszy rzut oka widać, że wiele osób zawodowo potrafi robić to, co ty. Nikt jednak nie potrafi tego robić tak, jak ty to robisz. Twoja ludzka strona jest bardziej atrakcyjna niż żywe oświadczenie o przewadze konkurencyjnej w prezentacji firmy.

Silna marka osobista łatwo sprzedaje się sama

Zastanów się, jak często spotykałeś kogoś, kto bardzo chciał się „sprzedać”? O wiele częściej ludzie popełniają błąd, koncentrując się na szybkim zawarciu umowy i jej zamknięciu. Wkładają wiele wysiłku w sprzedaż swojego produktu, pokazując potencjalnym klientom, że mają wyjątkową przewagę i że ich produkt zmieni ich życie. Takie podejście jest jednak bardzo krótkowzroczne i nie wybiega w przyszłość. W takim przypadku traci się bowiem wartość nawiązania długotrwałej, znaczącej relacji.

Wszyscy jesteśmy uczeni jasnego, zwięzłego, formalnego tonu, który możemy stosować na zajęciach z komunikacji biznesowej. Zastanów się, jak bardzo brakuje duszy Twoim artykułom, przemówieniom, prezentacjom? Co by się stało, gdybyś zamiast suchej narracji użył wyjątkowego tonu, pełnego wszystkich swoich dziwactw i humoru?

Technika opowiadania osobistych historii jest bardzo skuteczna w tworzeniu emocjonalnej więzi z odbiorcami. Kiedy mówisz szczerze i pokazujesz swoje ideały, zmieniasz sposób, w jaki jesteś postrzegany. To eliminuje konieczność odgrywania przez użytkownika jakiejkolwiek roli. Marka osobista pozwala Ci być po prostu sobą w kontaktach z odbiorcami.

Kobieta z wizytówką
Źródło: Pixabay

Dlaczego warto wyróżniać się z tłumu?

Jeśli wyróżnisz się z tłumu, będziesz nie tylko rozpoznawany, ale i aktywnie poszukiwany. Marka osobista to coś więcej niż tylko prezentowanie swojej wiedzy. Chodzi o to, by być przejrzystym i pozwolić innym uczyć się z własnego doświadczenia. Pokazuje, dlaczego jesteś ważny i dlaczego to, co robisz, ma znaczenie.

Twoi odbiorcy muszą najpierw uwierzyć Ci, zanim uwierzą w to, co próbujesz im sprzedać. Ludzie chcą mieć kontakt z osobami, które naprawdę kochają. Największe marki, takie jak Apple czy Disney, nie sprzedają idei swoich produktów. Sprzedają swoją wizję, sposób, w jaki ulepszają otaczający ich świat.

Sposobem na to jest budowanie marki osobistej. Celem jest zbudowanie głębokiej relacji z odbiorcami, ponieważ gdy to zrobisz, będą oni podążać za Tobą wszędzie, gdziekolwiek się pojawisz, niezależnie od tego, czy zmieniasz organizację, branżę, czy nawet zawód.

Marka osobista: przykłady. Jak budowanie marki osobistej pomaga skupić się na celach?

Marka osobista daje większą jasność w życiu i pomaga skupić się na celach. Budowanie marki osobistej nie oznacza jednak, że musisz zacząć mówić o wszystkim na świecie lub tworzyć opinie na temat tego, co dzieje się każdego dnia, i nieustannie o tym tweetować. Zanim zaczniesz mówić, pisać lub przemawiać, musisz zadać sobie pytanie: kim jestem?

Przypomnij sobie pierwsze wypracowanie, które napisałeś w szkole? W końcu nawet dziś jest to jedno z najpopularniejszych pytań zadawanych przez pracodawców na początku rozmowy z potencjalnym kandydatem.

Budowanie marki osobistej polega na ciągłym i konsekwentnym poszerzaniu swojego doświadczenia życiowego i historii. Należy określić swoje mocne i słabe strony. Zwłaszcza swoje słabe punkty. Zanim sprzedasz potencjalnym klientom swój produkt, swoją organizację lub swoją sprawę, musisz im pokazać, że Ci na nich zależy. Ale przede wszystkim musisz przekonać ich, że jesteś taki sam jak oni, że mogą się z tobą identyfikować, że poprawisz ich życie.

Personal branding to sposób, w jaki „opakowujesz” siebie i mówisz o sobie, swoich wartościach i karierze. Świadomie dążysz do tego, aby stać się znanym w swoim kręgu biznesowym i społecznościowym. Korzystają na tym freelancerzy, niezależni konsultanci i twórcy, ponieważ w ten sposób promują swoją działalność i firmę w Internecie. Jednak nawet większe organizacje, które przechodzą na systemy w większym stopniu oparte na samozarządzaniu, cenią sobie pracowników, którzy spełniają się i w pełni wykorzystują swój potencjał.

One thought on “Marka osobista – definicja, jak ją zbudować i dlaczego warto to zrobić w biznesie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close