Tworzenie sklepu internetowego – poradnik krok po kroku, z którym pierwsze kroki nie będą trudne

Sklep internetowy

Tworzenie sklepu internetowego to skomplikowany i czasochłonny proces. Tak sądzi wiele osób. Ale czy tak jest naprawdę? Nie bardzo! Każdego dnia pojawiają się nowe narzędzia, które pomagają w rozwijaniu obiecującej gałęzi biznesu. W tym artykule dowiemy się, jak uruchomić sklep internetowy. Od czego zacząć i jak prawidłowo zbudować firmę.

Wybór branży

Aby skutecznie rozwinąć sklep internetowy, należy przede wszystkim wybrać niszę i dokładnie poznać wszystkie jej niuanse. Znaczenie produktu, dostęp do dostawców i sprzętu, działalność konkurencji, udział w rynku, średnią wartość czeków itp.

Kilka wskazówek, które pomogą Ci na etapie rozpoczynania działalności:

  • Zacznij od wysoce specjalistycznego tematu. To uchroni Cię przed dużą konkurencją i pozwoli Ci utrzymać się na rynku dłużej i pewniej.
  • Wybierz produkt, który rozumiesz. W ten sposób można łatwiej i szybciej zrozumieć potrzeby klientów i zapewnić im dobrą obsługę, co oznacza, że można zdobyć zaufanie klientów.
  • Rozważ mniejsze produkty, aby zaoszczędzić na kosztach transportu i magazynowania. Jeśli zdecydujesz się na duży produkt, skonsultuj się z innymi przedsiębiorcami i poznaj zawiłości współpracy z rynkami.
  • Weź pod uwagę sezonowość i dostosuj swój asortyment na czas.
  • Pamiętaj, że produkt, który wymaga powtórnych zakupów, pomaga zbudować lojalną bazę klientów. Dlatego ważne jest monitorowanie jakości produktów i informacji zwrotnych.
  • Można też rozważyć stworzenie unikalnego produktu, który zwiększy popyt, ponieważ podobnego produktu nie ma jeszcze na rynku.
Zakupy w sklepie internetowym
Źródło: Pixabay

Badanie grupy docelowej

Kolejnym ważnym krokiem jest zbadanie grupy docelowej. Musisz zrozumieć, dla kogo tworzysz sklep internetowy i jakimi produktami będziesz go wypełniać. Na przykład starsze pokolenie raczej nie będzie zainteresowane okularami VR z grami. Jeśli jednak dodamy do tego aplikacje, które umożliwiają podróżowanie po świecie lub przesyłanie osobistych i niezapomnianych filmów, mamy szansę przyciągnąć także tę kategorię osób.

Aby właściwie pracować z odbiorcami, podziel ich na grupy, a następnie stwórz portrety klientów i mapę podróży. W ten sposób można zidentyfikować główną kategorię konsumentów oraz kilka potencjalnych grup, które również można przyciągnąć.

Znalezienie dostawców

Następnie należy znaleźć dostawców, którzy spełnią określone kryteria:

  • Lokalizacja. Należy szukać wykonawców, z którymi współpraca będzie wygodna — bez opóźnień w dostawach.
  • Jakość produktów lub materiałów. Kontroluj jakość towarów. Odrzuć odrzuty już na etapie współpracy z dostawcą, bo później będziesz miał problemy nie tylko z kontrahentem, ale także z klientami.
  • Warunki pracy. Sprawdź, którzy dostawcy są w stanie obsłużyć zarówno małe, jak i duże ilości hurtowe.
  • Koszty zamówień publicznych. Nie należy dać się zwieść zbyt niskim cenom, gdyż jest to wskaźnik niskiej jakości produktów, ale nie należy też brać materiałów po zawyżonych cenach. Należy wybrać średnią cenę spośród wszystkich dostawców na rynku i dokładnie przeanalizować warunki, aby uniknąć nieoczekiwanych strat. Jeśli uda Ci się wynegocjować ubezpieczenie towaru, łatwiej będzie Ci poradzić sobie z zaginięciem przesyłki lub działaniem siły wyższej.
  • Częstotliwość dostaw. Dowiedz się, w jakich odstępach czasu dostawca będzie dostarczał towary lub materiały. Ma to na celu upewnienie się, że pozycje w witrynie nie są puste i że zapytania klientów są realizowane na czas.

Tworzenie sklepu internetowego

Przejdź do tworzenia sklepu internetowego. W oparciu o swój plan zdecyduj się na silnik CMS lub wybierz sieć społecznościową:

  • Konstruktor jest gotowym rozwiązaniem, które pozwala szybko utworzyć stronę internetową i wypełnić ją treścią oraz dodać własny kod. Dzięki rozwiązaniu „out-of-the-box” nie trzeba rozumieć kodu. Wystarczy umieścić blok na szablonie strony i wypełnić go informacjami.
  • Witryna Self-Made. Ten wariant strony można zamówić u zespołu programistów, którzy pomogą Ci zrealizować wszystkie Twoje pomysły i stworzyć sklep internetowy od podstaw.
  • Sieć społecznościowa, w której można umieszczać karty produktów i ustalać płatności. Na przykład Instagram lub Facebook. Ta opcja jest odpowiednia dla małych sklepów lub do przeglądu nowej kolekcji. W przypadku Instagrama możesz również utworzyć multi-link, w którym zamieścisz ważne informacje o marce: linki do strony internetowej i mediów społecznościowych, karty produktów, przeglądy produktów, filmy i inne.

Dodawanie produktów i opisów

Przy projektowaniu kart produktów należy wziąć pod uwagę:

  • Nazwę. Powinna być duża w porównaniu z pozostałym tekstem. Można tu również dodać numer artykułu, numer modelu i informacje o producencie.
  • Cenę. Powinna być wyraźnie widoczna.
  • Zdjęcia. Lub widok 360 stopni produktu. Wyraźne obrazy, które można powiększać w celu pokazania drobnych szczegółów.
  • Wybór opcji. Rozmiar, kolory i wybór produktu.
  • Przycisk z docelową akcją — „Kup”, „Zamów teraz” itp. Powinien się on również wyróżniać, aby użytkownik nie mógł go zgubić.
  • Opis. Może mieć postać zwykłego tekstu, podzielonego na akapity.
  • Cechy charakterystyczne. Właściwości i skład — lepiej jest je wykonać w formie tabeli.
  • Dostawa, płatność i gwarancja. Sekcje te pomogą klientowi w podjęciu decyzji o wyborze.
Płatność w sklepie internetowym
Źródło: Pixabay

Przyciąganie nabywców

Istnieją różne metody przyciągania ruchu do witryny.

  • SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych poprzez optymalizację witryny. Pomaga umieścić Twój sklep na pierwszych stronach Google, przyciągając ruch do Twojej witryny. Działa na dłuższą metę i za każdym razem przyciąga nowych użytkowników.
  • SMM to promocja w sieciach społecznościowych za pomocą postów, ankiet, zdjęć, artykułów, linków, dyskusji itp. Pomaga to stworzyć pozytywny wizerunek firmy oraz przyciągnąć nowych subskrybentów.
  • Marketing e-mailowy — biuletyny i spersonalizowane oferty wysyłane pocztą elektroniczną. Metoda ta pomaga przyciągnąć odbiorców, zwiększyć ich lojalność i przypomnieć im o sobie.

Nauczyłeś się już, jak otworzyć sklep internetowy, uruchomiłeś stronę internetową i skonfigurowałeś kanały sprzedaży. Teraz nadszedł czas na śledzenie zwrotów i konwersji. Pomoże Ci w tym analityka i badanie lejka sprzedaży. Monitoruj skuteczność narzędzi i metod promocyjnych.

Jeśli jakiś kanał działa słabo — wyłącz go. A jeśli działa dobrze — wzmocnij go. Na przykład w newsletterach e-mailowych należy pamiętać o powitaniu użytkownika i nie przerywać komunikacji z nim po sprzedaży, pomagać konsumentom w szybkim rozwiązywaniu problemów i odpowiadać na zapytania za pomocą chatbotów.

Pracuj nad zwiększeniem lojalności klientów, aby wracali po kolejne zakupy. Na przykład, warto rozważyć wprowadzenie systemu oszczędnościowego opartego na punktach, który umożliwi użytkownikom uzyskanie rabatu lub zakup dodatkowego produktu oprócz głównego zamówienia.

One thought on “Tworzenie sklepu internetowego – poradnik krok po kroku, z którym pierwsze kroki nie będą trudne

  1. Super poradnik. Bardzo jasny i przejrzysty. Właśnie czegoś takiego brakowało mi w Sieci. A może zna ktoś podobne artykuły, warte polecenia? Chętnie skorzystam 🙂 Dziękuję z góry i pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close