MLM, czyli marketing sieciowy w teorii – wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

Marketing sieciowy

MLM marketing, czyli marketing wielopoziomowy (sieciowy), zdobywa dziś ogromną popularność. Codziennie tysiące ludzi podpisuje umowy z różnymi firmami MLM. Jedni w pogoni za szybką gotówką, inni z nadzieją, że będzie ich stać na więcej niż obecnie. Są też tacy, którzy za pomocą MLM starają się spełnić swoje marzenia. Stać się prawdziwie bogatymi i wolnymi.

Co to jest MLM marketing?

MLM to skrót od angielskiej nazwy multilevel marketing (marketing wielopoziomowy) lub network marketing (marketing sieciowy). Jest to system sprzedaży bezpośredniej. Marka nie czeka, aż klient zainteresuje się produktem i dokona zakupu, lecz angażuje niezależnych dystrybutorów w celu znalezienia konsumentów.

Dystrybutorzy dzwonią do ludzi, chodzą od drzwi do drzwi, organizują warsztaty tematyczne lub tworzą grupy w serwisach społecznościowych. Przyciągają one nie tylko klientów, ale także nowych sprzedawców produktu. Każdy z podległych konsultantów może z kolei zorganizować swój własny zespół. W ten sposób firma tworzy wielopoziomową sieć dystrybutorów.

Kobieta pracująca przy biurku z komputerem
Źródło: Pixabay

Mocne i słabe strony firm sieciowych

Według Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA) od 2015 r. rynek firm sieciowych rośnie w tempie 1,5-2% rocznie. Model marketingu wielopoziomowego jest najbardziej popularny w segmentach branży kosmetycznej, suplementów diety i artykułów gospodarstwa domowego. Przedstawiciele tej sfery są liderami światowego rynku mlm pod względem rocznych obrotów finansowych. W pierwszej piątce znajdują się amerykańskie firmy Amway i Herbalife, brytyjski Avon, chiński Infinitus i niemiecki Vorverk.

Nie jest przypadkiem, że biznes sieciowy nabiera rozpędu. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych i handlu internetowego, marketing sieciowy stopniowo się rozwija. Ludzie rzadziej dokonują zakupów w sklepach detalicznych i bardziej ufają rekomendacjom znajomych niż reklamom w telewizji. Bezpośrednia sprzedaż internetowa oparta na zaufaniu do dystrybutora jest odpowiedzią na te trendy.

Firmy sieciowe przekazują zadanie pozyskiwania klientów bezpośrednio sprzedawcom, unikając kosztów reklamy i powierzchni handlowej. Umożliwia to sprzedaż produktów wysokiej jakości po stosunkowo niskich cenach.

Najważniejszą sprawą dla właścicieli firm zajmujących się marketingiem wielopoziomowym jest opracowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego dla dystrybutorów. Których dochody będą rosły wraz z wielkością sprzedaży osobistej i zespołowej.

Network marketing — zalety i wady dla dystrybutorów

Według badań przeprowadzonych przez Światową Federację Sprzedawców Bezpośrednich (WFDSA), na całym świecie około 120 milionów osób jest zaangażowanych w pracę w sieci. Spośród nich 55 milionów korzysta z sieci jako głównego źródła dochodu. Jednak marketing sieciowy nie jest dla wszystkich.

Większość z nich traktuje networking jako sposób na uzupełnienie dochodów. Najczęściej agentami zostają osoby, które nie mogą pracować w pełnym wymiarze godzin. Studenci, matki z niemowlętami, osoby rozpoczynające działalność w niepełnym wymiarze godzin. Wynika to z możliwości wyboru własnego harmonogramu pracy, partnerów i tempa rozwoju w marketingu sieciowym. Według WFDSA 90% agentów spędza w pracy mniej niż 30 godzin tygodniowo.

Aby zostać networkerem, nie trzeba dużych nakładów finansowych. Zazwyczaj firmy mlm stawiają nieskomplikowane wymagania pierwszym agentom. Zakup towarów za określoną kwotę, udział w kilku szkoleniach (często bezpłatnych), wypełnienie minimalnego planu sprzedaży.

Na początkowym etapie nie trzeba się obawiać, że zostanie się samemu z problemami. Agenci, którzy nie mają doświadczenia w sprzedaży, są szkoleni i zawsze mogą liczyć na pomoc swoich kolegów. W końcu sukces jednej osoby w dużej mierze decyduje o wynikach całego zespołu.

Dystrybutorzy, którzy dążą do osiągnięcia poważniejszych dochodów w biznesie sieciowym, traktują sprzedaż w systemie MLM jako formę prywatnej przedsiębiorczości. Mają możliwość nieograniczonego rozwoju finansowego. Jeśli uda Ci się zbudować udany zespół, w przyszłości możesz mieć wykładniczo rosnące dochody pasywne.

Wszystko to brzmi atrakcyjnie, ale istnieje równie wiele minusów pracy w marketingu sieciowym. Za hasłami o założeniu firmy bez inwestycji i obrazkami z pięknego życia kryje się poważna praca.

Agent mlm
Źródło: Pixabay

Network marketing blogs jak zostać networkerem?

Krok 1: Zrób listę odpowiednich firm

Należy kierować się osobistymi preferencjami. Jeśli łatwiej jest Ci promować kosmetyki na swoim network marketing blogu na Instagramie niż chodzić od drzwi do drzwi i prezentować możliwości sprzętu AGD, wybieraj tylko firmy kosmetyczne.

Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na sukces są reputacja firmy na rynku oraz przejrzystość jej warunków w kontaktach z dystrybutorami. Lepiej jest wybierać znane marki, które jasno wyjaśniają agentom, ile produktów i na jakich zasadach muszą sprzedać, aby zacząć zarabiać.

Krok 2: Dowiedz się, jakie warunki należy spełnić, aby zostać dystrybutorem

Często na stronie internetowej firmy można znaleźć listę wymagań stawianych agentom oraz informacje na temat pierwszych kroków w biznesie.

Krok 3: Spotkanie z mentorem, aby dowiedzieć się, co robić dalej i uzyskać odpowiedzi na pytania

Lepiej jest wybrać się na kilka takich rozmów i zapoznać się z produktami różnych firm. Na spotkaniu można poprosić o próbki, kupić coś na własny użytek. Pozwoli to sprawdzić, czy czujesz się komfortowo, polecając te produkty.

Krok 4: Wybierz firmę i przystąp do pracy

Jeśli firma jest godna zaufania, jej warunki współpracy z dystrybutorami są dla Ciebie w pełni akceptowalne, a Ty szczerze chcesz polecać jej produkty innym osobom, masz duże szanse na sukces. Networking jest legalną formą działalności komercyjnej, a praca w tej dziedzinie może i powinna być traktowana poważnie.

One thought on “MLM, czyli marketing sieciowy w teorii – wszystko co powinieneś o nim wiedzieć

  1. Szukałam właśnie takiego artykułu na potrzeby referatu na studia! Studiuję dziennikarstwo i takie teksty bardzo mi się przydają. Czekam na kolejne podobne!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close